تشنج و صرع در طول خواب

 

در برخی از افراد، خواب ممکن است به خاطر تشنج و صرع دچار اختلال گردد. ممکن است در طول خواب تشنج یا صرع رخ دهد .سلول های موجود در مغز می توانند با عضلات، اعصاب و سایر نواحی مغز تعامل داشته باشند. اینکار از طریق سیگنال های الکتریکی رخ می دهد. برخی از اوقات این سیگنال ها دچار اختلال می شوند و پیام های زیاد یا کمی را ارسال می کنند. زمانی که چنین شرایطی رخ می دهد، تشنج ایجاد می شود. اگر شما دو یا چند تشنج در 24 ساعت داشته باشید و این ها به خاطر شرایط پزشکی ایجاد نشده باشند، ممکن است صرع داشته باشید. انواع مختلفی از صرع وجود دارد و این شرایط در میان افراد رایج است. همانند صرع، در تشنج نیز انواع مختلفی وجود دارد. تشنج عمومی و تشنج جزئی از جمله این نمونه ها هستند.

 

تشنجی که در طول خواب رخ می دهد

بر اساس مقاله منتشر شده در مجله Journal of Neurology, Neurosurgery & Psychiatry، اگر بیش از 90 درصد تشنج ها در طول خواب سبک رخ دهد ممکن است فرد تشنج شبانه داشته باشد. این گزارش نشان می دهد که از 45 درصد افرادی که صرع دارند، 7.5 درصدشان شکلی از تشنج در خواب را تجربه می کنند. باورها بر این است که تشنج در خواب به خاطر تغییراتی که در فعالیت الکتریکی در مغز در طول مراحل خاصی از خواب و بیداری رخ می دهد، ایجاد می شود. بیشتر تشنج های خواب معمولا در مراحل 1 و 2 رخ می دهند که در این مراحل خواب فرد سبک تر است. تشنج در خواب ممکن است در طول بیداری نیز دیده شود. این نوع تشنج با انواع خاصی از صرع مرتبط است. تشنجی که در خواب رخ می دهد باعث ایجاد اختلال در فرایند خوابیدن فرد می شود و می تواند بر روی تمرکز و عملکرد کاری افراد نیز اثر بگذارد. کمبود خواب یکی از محرک های اصلی تشنج محسوب می شود. سایر محرک ها در برگیرنده تب و استرس است.

 

تشخیص

تشخیص تشنج در خواب ممکن است کمی دشوار باشد زیرا این نوع تشنج در خواب رخ می دهد. این تشنج ممکن است با موارد دیگری همچون parasomnia اشتباه گرفته شود. پزشک تلاش می کند برای تعیین و تشخیص دقیق شرایط موجود از فاکتورهای متعددی برای ارزیابی استفاده نماید:

* نوع تشنجی که دارید
* سنی که تشنج در آن آغاز شده است.
* سابقه خانوادگی از صرع
* سایر مشکلات پزشکی

برای تشخیص صرع پزشک ممکن است از موارد زیر استفاده نماید:

* تصویر فعالیت الکتریکی مغز
* ساختار مغز که در سی تی اسکن و MRI مشخص می شود
* ضبط فعالیت تشنج در طول روز

اگر به وجود تشنج شبانه در کودک یا نوازد مشکوک شدید حتما با یک پزشک مشورت نمایید او می تواند شرایط کودک را به کمک روش های مختلف مورد بررسی قرار دهد.