انواع ، علائم ، درمان و پیشگیری از دیابت تهیه شد

انواع ، علائم ، درمان و پیشگیری از دیابت

 

تعریف دیابت

بیماری دیابت یک نوع اختلال در سوخت وساز بدن است.به طوری که بدن در این اختلال قادر به استفاده کامل از قند نیست. دیابت یا بیماری قند هنگامی بوجود می‌آید که هورمون انسولین - عامل تنظیم‌کننده قندخون - یا به اندازه کافی در بدن تولید نمی‌شود یا بافت‌های بدن به آن به درستی پاسخ نمی‌دهند.

علائم بالینی دیابت عبارتند از:

۱-عدم توانایی در سوخت و کربوهیدراتها

۲-افزایش قابل ملاحظه گلوکز در خون

۳-دفع مقادیر مختلفی قند از ادرار

 

علائم و نشانه ها دیابت

1. خستگی

در دیابت، انسولین غیر فعال است ، بنابراین گلوکز به انرژی تبدیل نمی شود. بنابراین شخص احساس ضعف تحریک و خستگی میکند

2. پوست خشک

پوست خشک و خارش پوست به علت نوروپاتی بودن بر گردش خون و کارکرد غدد عرق تاثیر میگذارد

3. افزایش نامتناسب تشنگی و تکرر ادرار

این یکی از شایع ترین علایم دیابت است. در این وضعیت، مقدار زیادی از مایعات دفع می شود و در نتیجه کم آبی بدن را به همراه دارد . بنابراین ، تشنگی غیر طبیعی را افزایش می دهد.

4 . بهبود آهسته زخم

با توجه به کارکرد نامناسب انسولین ، سیستم ایمنی بدن تضعیف می شود. یک زخم زیاد وقت میبرد تا بهتر شود

5. کاهش وزن ناگهانی

اگر یک فرد تغییر وزن خود را به صورت غیر طبیعی بدون هیچ تمرین بدنی مشاهده کند، باید برای معاینه دیابتی نزد پزشک برود . از دست دادن وزن به علت ناتوانی بدن است . این بیشتر برای دیابت نوع 1 اتفاق می افتد.

6-تاری دید

افزایش سطح گلوکز به عروق خونی آسیب می رساند. تمام مایعات موجود در عدسی چشم را تحت تاثیر قرار می دهد . دیابت اغلب باعث کوری می شود.

7. گزگز دست و پا

قند اضافی در خون بر سیستم عصبی و رگ های خونی آسیب می رساند . احساس سوزش در بازوها، پاها، دست ها احساس می شود. این بعلت از دست دادن فیبر عصبی است .

8. سردرد

سردرد به طور منظم یکی از نشانه های مرگبار دیابت هستند . این سردرد که اغلب نادیده گرفته میشود میتواند کشنده باشد.سردرد منظم نشانه ای از دیابت است که باید بررسی شود

9. عفونت های پوستی

همانطور که سیستم ایمنی بدن یک فرد رو به وخامت می رود ، شانس بیشتری از عفونت های پوستی هم وجود دارد . زخم ها نیاز به زمان طولانی برای التیام دارند و این ممکن است در نتیجه عفونت بوجود آمده باشد.

10. گرسنگی بیش از حد

از آنجا که بسیاری از مایعات مترشحه در بدن وجود دارد ، به احتمال زیاد گرسنگی افزایش میابد

 

علل و عوامل خطرساز دیابت

دیابتممکن است به دلایل مختلفی مانند شیوه زندگی ناسالم ، وراثت، خواب بیش از حد ، غذاهای بی­ارزش از نظر تغذیه­ای و کم­تحرکی اتفاق بیفتد.

 

انواع دیابت

دیابت دو نوع اصلی دارد. در دیابت نوع 1، تخریب سلول‌های بتا در پانکراس منجر به نقص تولید انسولین می‌شود و در دیابت نوع 2، مقاوت پیشرونده بدن به انسولین وجود دارد که در نهایت ممکن است به تخریب سلول‌های بتای پانکراس و نقص کامل تولید انسولین منجر شود. در دیابت نوع دو مشخص است که عوامل ژنتیکی، چاقی و کم‌تحرکی نقش مهمی در ابتلای فرد دارند.

 

درمان دیابت

درواقع درمانی قطعی برای دیابت وجود ندارد وتنها میتوان آن را کنترل کرد که در مراحل حاد قرار نگیرد. اما برای زخم دیابت می‌توان درمان را درنظر گرفت.

درمان زخم‌های دیابتی به طرق مختلف انجام می‌گیرد:

مراقبت پا: که شامل مرطوب نگه داشتن محیط زخم با ا نتخاب ماده مناسب، همچنین خشک نگه داشتن لبه‌های زخم. در بیماران دیابتی وابسته به انسولین که مبتلا به زخم هستند، مراقبت‌ها حدود ۳ سال ادامه می‌یابد.

آنتی بیوتیک‌ها: آنتی بیوتیک‌ها حتی زمانی که عفونت‌ها بروز نکرده‌اند (پروفیلاکتیک) تجویز می‌شوند تا از بروز عفونت جلوگیری شود.

کنترل قند خون: یکی از عوامل ایجاد زخم‌های دیابتی، بالا بودن قند خون است. بالا بودن قند خون ایمنی را کاهش می‌دهد و بهبودی زخم را به تاخیرمی‌اندازد. کنترل قند خون چه به صورت تجویز دارویی و چه به صورت غذایی و همچنین تجویز انسولین به صورت کوتاه مدت زخم را بهبود می‌بخشد .

 

پیشگیری دیابت

کنترل وزن، ورزش، پرهیز از مصرف بیش از حد قند و شکر و غذاهای پرکالری