در این مقاله در مورد آیا مجاز به استفاده از قرص مسکن هستیم توضیح میدهیم

آیا مجاز به استفاده از قرص مسکن هستیم؟

 

تا بحال شده با سردرد بیدار شوید و یا ساعتها روی پا ایستاده باشید و احساس پادرد یا کمردرد کنید؟ در این شرایط چه می کنید؟ وقتی سرماخورده اید یا باردارید و سرتان منگ است چطور؟ شاید پاسختان یک جمله ی دو کلمه ای ساده باشد: قرص مسکن می خورم . آیا قرص مسکن خوردن به نفع ماست؟ بهتر نیست درد را تا جایی که می توانیم تحمل کنیم؟ مصرف مسکن ها برای جنین خطرناک نیست؟ تحمل درد چطور؟ به جنین آسیب نمی رساند؟ مجله سلامتی راستینه، به پرسش هایی راجع به مصرف قرص مسکن و محدودیت های دارویی در دوران بارداری پاسخ خواهد داد.

 

مکانیسم ایجاد درد چگونه است؟ به طور کلی درد ها به چند گروه تقسیم می شوند که مهمترین آنها دردهای جلدی و احشایی، دردهایی که بواسطه ی تحریک پایانه درد ایجاد می شوند (درد ناشی از سوختگی یا برش) و درد ناشی از فشار روی عصب، دردهای سیاتیکی که دیسک روی عصب فشار می آورد می باشد.

درد درواقع یک هشدار است. هشدار در مورد اینکه یکی از سیستم های بدن دچار مشکل شده است و باید به آن رسیدگی کرد.

 

وقتی درد داریم نباید قرص مسکن بخوریم ؟ به هرحال بی توجهی به علت درد و مصرف قرص مسکن برای کنترل نادرست آن یعنی پاک کردن صورت مساله …

اول باید با معاینه دقیق دلیل بروز درد مشخص و همزمان برای کنترل درد، قرص مسکن مصرف شود زیرا وقتی درد از حد گذشت، می تواند از یک علامت هشدار به یک بیماری تبدیل شود. کسانی که دچار دردهای مزمن هستند، اگر درد را کنترل نکنند، دچار تغییراتی در کورتکس مغز می شوند. در این افراد حتی وقتی عامل درد از بین رفت، بیمار همچنان درد دارد زیرا مغز تغییر پیدا کرده است. پس کنترل در کنار شناسایی علت درد لازم و ضروری است.

 

اگر علت درد برایمان مشخص بود، می توانیم قرص مسکن بخوریم ؟ بله، خوردن قرص مسکن وقتی علت درد را می دانید اشکالی ندارد زیرا درد واسطه های التهابی ایجاد می کند که باعث ناتوانی می شود و بر کیفیت زندگی فرد اثر منفی می گذارد. البته در هر شرایطی هم لازم نیست برای تسکین درد قرص مسکن مصرف کرد. اما در بسیاری از موارد اصلاح شیوه ی زندگی از بروز درد پیشگیری می کند. مثلا اگر شخصی می داند با ایستادن مداوم کمردرد می گیرد، باید زمینه ی بروز درد را در خود از بین ببرد، اما اگر علت درد مشخص است و درمانی هم ندارد مثل درد هنگام عادت ماهیانه ، مصرف قرص مسکن در حد مجاز اشکالی ندارد.

 

در دوران بارداری چطور ؟ مصرف قرص مسکن جایز است ؟ در دوران بارداری و شیر دهی مصرف مسکن باید محدود و فقط در مواقع ضروری باشد زیرا داروها، حتی آنهایی که از نظر سلامت دارویی جزو داروهای کم خطر هستند، ممکن است از جفت و شیر وارد بدن جنین یا شیرخوارا شوند و روی سلامت آنها اثر منفی بگذارند. به همین دلیل، در این دوره ها، داروها باید در حد لازم و زیر نظر پزشک تجویز شوند.

 

هر نوع قرص مسکن را می توان مصرف کرد ؟ نه، در رده داروهای ضد التهاب هم بهتر و بدتر داریم. خانم باردار نمی تواند هر دارویی را مصرف کند و باید دارویی برایش انتخاب شود که کمترین حد میزان عبور از جفت را دارد. حتی این داروها هم باید در دوز لازم تجویز شوند که با دوزهای معمول متفاوت است. البته در بارداری مخصوصا در سه ماهه آخر به دلیل افزایش وزن، خانم باردار بیشتر دچار دردهای عضلانی – اسکلتی می شود و پا، کمر و ستون فقرات را درگیر می کند که با انجام کارهای ساده مثل برخی تمرین های نرمشی و مداخلات فیزیوتراپیک یا حتی تغییر وضعیت مثل استفاده از کمربند یا کفش مناسب می توان درد را کنترل کرد اما اگر به مصرف قرص مسکن نیاز بود، باید حتما در حد لازم با دوز تعدیل شده زیر نظر پزشک تجویز شود.

 

در این دوران استفاده از شیاف بهتر است یا داروهای خوراکی ؟ استفاده از شیاف یا قرص از نظر عوارضی که ایجاد می کنند، تفاوت چندانی با هم ندارد. برخی افراد دچار مشکل گوارشی فکر می کنند اگر شیاف استفاده کنند، دچار مشکل نمی شوند اما اینطور نیست گرچه در مورد دردهای کمر و لگن استفاده از شیاف آرامش بیشتری ایجاد می کند و به تکرار کمتر نیاز است.

در دوران بارداری تفاوتی ندارد از شیاف استفاده کنید یا از قرص. ترکیب دارو به هر حال وارد خون می شود و می تواند از جفت عبور کند.

 

بهتر نیست خانم باردار تا جایی که می تواند درد را تحمل کند تا داروها روی جنین اثر منفی نگذارند ؟ بله، ولی شاید درد غیر قابل تحمل باشد. درد خفیف قابل تحمل است اما درد متوسط تا شدید باید کنترل شود تا از عواقب احتمالی آن پیشگیری شود. درد در بارداری می تواند باعث گرفتگی عروق شود که خونرسانی و اکسیژن رسانی را به جنین سخت می کند و حتی احتمال زایمان زودرس را بالا می برد که این موضوع خود، عوارض بیشتری دارد.

 

از استامینوفن تا ناپروکسن در صورت بروز درد در دوران بارداری، مصرف بعضی مسکن ها کم خطر است، از جمله استامینوفن ساده و غیر کدئینه و داروهای ضد التهاب رایجی مثل ناپروکسن و بروفن که در طول سالها اثبات شده عارضه ای برای سلامت و حرکت جنین ندارند. اما دوز همین داروهای کم خطر نیز باید به وسیله پزشک و بر اساس سن مادر و هفته بارداری مشخص و تجویز شود.

استفاده از برخی داروها نیز در این دوران کلا ممنوع است از جمله مخدرها و داروهای ضد تشنجی که کنترل کننده درد هستند و می توانند بر مغز تاثیر سوء بگذارند.