در این مطلب سیاه دانه و این همه خاصیت و خاصیت سیاه دانه آماده شد

سیاه دانه و این همه خاصیت

 

سیاه دانه، گیاهی یک ساله و گلدار است که از دانه‌های آن به عنوان داروی بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌شود. همچنین این گیاه نام‌های دیگری هم با عنوان سیاه تخمه، سرنیچ سیاه، سنوخ سیاه، کمون اسود، شونیز، شونوز و کمون هندی دارد.

سیاه دانه دارای آهن و پتاسیم است که برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است.

مصرف آن تولید شیر در زنان شیرده را افزایش می‌دهد.
سیاه دانه از سرگیجه و درد گوش نیز جلوگیری می‌کند.
استفاده از ضماد سیاه دانه برای کاهش درد روماتیسم بسیار موثر است.
مصرف این دانه برای کاهش تب و دمای بدن هم مفید است.

 

سیاه دانه برای درمان و پیشگیری از چه بیماری‌هایی مفید است؟

1. فشار خون بالا
2. آسم
3. گلودرد ویروسی
4. اعتیاد به مورفین
5. پارکینسون
6. سرطان دهانه رحم
7. پسوریازیس (نوعی بیماری شایع پوستی)
8. کاهش علایم سلاح‌های شیمیایی
9. دیابت
10. صرع
11. سرطان مغز
12. سرطان خون
13. سرطان دهان
14. حملات قلبی
15. سرطان روده بزرگ
16. درد و ناراحتی کلیه
17. بی اختیاری ادرار

 

دیگر خواص سیاه دانه

● جوش‌درمانی با روغن کنجد و سیاه‌دانه

برای درمان جوش‌های زیر پوستی نسخه‌ای کاربردی در طب سنتی ایران وجود دارد که یک بار به امتحان کردن آن می‌ارزد. درمانگران طب سنتی برای درمان جوش‌های زیرپوستی به مراجعان خود توصیه می‌کنند ۳ قاشق از سیاه دانه پودر شده را با یک تا ۲ قاشق روغن کنجد ترکیب کنند و این ترکیب را برای ۲ هفته روی پوست خود ماسک کنند. استفاده از این ماسک کمک می‌کند تا جوش‌های زیرپوستی به مرور از پوست خارج شده و پوست صورت بیمار پس از ۲هفته به شفافیت و صافی برسد.

● مسکنی برای دردهای شکمی

یکی دیگر از شایع‌ترین موارد درمانی سیاه‌دانه، تاثیر معجزه‌آسای آن بر درمان و تسکین نفخ شکم است. خاصیت ضد‌نفخی سیاه دانه به حدی زیاد است که از زمان‌های بسیار دور از آن برای درمان این اختلال استفاده می‌کردند. در زمان‌های گذشته نیز درمانگران برای درمان بیمارانی که به دلیل زیاده‌روی در مصرف غذا دچار درد شکم می‌شدند، مصرف سیاه دانه را تجویز می‌کردند. دانه های سیاه دانه به دلیل خواص ضد‌توموری و ضد‌باکتریایی که دارند نه تنها در درمان نفخ شکم بلکه در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های سرطانی و مزمن نیز بسیار موثرند.

● کنترل عوارض شیمی درمانی با سیاه‌دانه

دانه‌های سیاه‌دانه و روغن سیاه دانه به دلیل خواص درمانی ویژه‌ای که دارد از جمله بهترین داروهای گیاهی و طبیعی برای بیمارانی محسوب می‌شود که به دلیل شیمی درمانی یا مصرف داروهای شیمیایی دچار نارسایی و اختلال در عملکرد کلیه‌ها می‌شوند. با مصرف روغن سیاه‌دانه می‌توان مانع از دفع پروتئین از ادرار شد و تا حد زیادی کراتین موجود در خون را کنترل و مهار کرد. از این رو افرادی که در معرض شیمی درمانی قرار دارند، می‌توانند با مشاوره با درمانگر طب سنتی و مصرف سیاه دانه بخشی از عوارض جانبی شیمی‌درمانی را بر کلیه‌های‌شان کنترل کنند.

منبع:زیبامون

سیاه دانه و این همه خاصیت